Vitamin A, B, C og D

Vitamin A, B, C og D

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Fysisk aktivitet, sammen med et riktig kosthold, minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer og benskjørhet.

Vitamin A

Kroppen produserer vitamin A ved å omgjøre Retinol fra fettholdige matvarer fra dyreriket og karotenoider fra grønnsaker. Karotenoider har en sterk oransje farge som bl.a. gir gulrot og aprikos sin fine farge. Brokkoli og spinat inneholder også mye karoten, men den gulaktige fargen maskeres av det grønne klorofyllet. 

Vitamin B - motvirker fosterskader

B-vitaminet folat, eller folsyre, har en stor betydning for cellenes metabolisme. Folat er også meget viktig for våre røde blodlegemer. Hvis kroppen får for lite folat risikere vi bl.a. å rammes av blodmangel. Tilskudd av folsyre er spesielt viktig for kvinner som ønsker å bli gravid - fra to måneder før og opp til tre måneder ut i svangerskapet. Folsyre har en beskyttende effekt mot ryggmargsbrokk.

Vitamin C - for blodårene

Vitamin C er en antioksidant og kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Vitamin C er viktig i oppbygning og vedlikehold av kroppens støttevev, samt å kunne regulere kroppens opptak av jern. Det er også en antioksidant som hjelper til med å nøytralisere angrep mot kroppen, som kan skade bl.a. cellene våre. 

Vitamin D - for skjelettet 

Vitamin D har en viktig jobb i kroppens oppgave med å styrke og vedlikeholde skjelettet. Faren for benskjørhet øker hvis man ikke får i seg nok av dette vitaminet, og samtidig er mye stillesittende. Forutsetningen for å bevare et sunt og sterkt skjelett er å være i fysisk aktivitet, gjerne utendørs. Sollys hjelper kroppen med å produsere D-vitamin. Det er også nødvendig å få i seg nok av dette vitaminet enten som tilskudd, eller gjennom kosten. Fet fisk som laks, tunfisk og makrell inneholder vitamin D. Egg, kylling og torsk inneholder også mindre mengder av vitamin D.

Mosjon gir bedre helse

Fysisk aktivitet har stor betydning for helsen. Å gå en tur, bruke bena til butikken eller sykle til jobben er utmerkede måter å trene på. Bortsett fra å gjøre oss i bedre form hjelper mosjonen med å holde vekten nede, samtidig som det ruster oss mot stress og infeksjoner.

Små forandringer hjelper mye

Små endringer i kostholdet vil ha stor betydning for helsen. Litt ekstra grønnsaker på tallerkenen, og et par frukter ekstra hver dag, gjør at man minsker risikoen for ulike sykdommer. I tillegg kan man også nyte å føle seg bedre. Grønnsaker som brokkoli, blomkål og paprika er spesielt nyttig kost. 

Rapsolje og olivenolje er ikke bare godt egnet som erstatninger for fløte og smør. De er nyttige for kroppen vår, da de inneholder fett som senker innholdet av ugunstig kolesterol. For mye sukker er uheldig, da kroppen lagrer det som fett når det har fått det den trenger. Da spiller det ingen rolle om yoghurten har lavt fettinnhold. Et godt alternativ kan være å bruke fersk, eller tørket frukt, for å gjøre yoghurt naturell og annen mat søtere på smak.

Når anbefalinger om et sunnere kosthold følges er forutsetningene gode for å minske risikoen for sykdommer som fedme, diabetes, benskjørhet og hjerte- og karsykdommer.