Svangerskapskvalme (emesis gravidarum)

Svangerskapskvalme (emesis gravidarum)

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Kvalme under graviditeten er veldig vanlig. Cirka 80 % av alle gravide kvinner opplever av og til svangerskapskvalme. Mange kan ha litt kvalme om morgenen med sporadisk oppkast, mens andre plages av voldsom kvalme og mye oppkast. Vanlig svangerskapskvalme, eller morgenkvalme, går over rundt uke 13-14 inn i svangerskapet.

Hvorfor har man svangerskapskvalme?

Tross for at morgenkvalme er vanlig finnes det ingen sikre teorier om hvorfor man rammes. Svangerskapskvalme kan henge sammen med at kroppen produserer mer av visse hormoner under graviditeten, eller at man har en ubalanse i blodsukkeret. Andre mulige årsaker er stress og overbelastning.

Behandling av svangerskapskvalme

Det finnes mye man kan gjøre selv for å lindre svangerskapskvalme. 

  • Spis små og hyppige måltider
  • Spis gjerne litt før du står opp av sengen på morgenen
  • Unngå veldig fet, sterkt krydret og røkt mat
  • Har du vanskeligheter med å spise, husk å drikke rikelig

Hvis dette ikke hjelper spør om råd hos jordmor, helsesøster eller på apoteket. Det finnes behandling med legemidler som bare skal brukes i samråd med lege.

Søk hjelp

Svangerskapskvalme kan i verste fall bli så plagsomt at man må legges inn på sykehus og få intravenøs drypp. Er man veldig dårlig og kaster opp mye og ofte, slik at man mister for mye væske, salt og næring, kan det være skadelig for både mor og barn. Ved alvorlige tilfeller kan man bli dehydrert (uttørket). 

Kontakt lege om du føler deg svimmel, ikke tisser normalt, blir tørr i munnen og får sprukne leppe. Behandling av uttørking består av å gi væske, iblant med drypp.

Gode råd

Prøv deg fram - spis det du synes minsker kvalmen og som kroppen klarer å beholde.

Noen praktiske råd ved svangerskapskvalme:

  • Det kan være lurt å spise noe før man står opp av sengen om morgenen.
  • Spis små og tette måltider.
  • Forsøk å drikke væske, spesielt hvis du kaster opp mye.
  • Unngå koffeinholdige drikker.
  • Prøv å spise kokt, istedenfor stekt mat.
  • Unngå sterkt krydret mat.
  • Spis mellommåltider rike på karbohydrater.