Nakkesperre

Nakkesperre

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Når man får nakkesperre får man plutselig krampe i nakkemusklene. Man blir stiv i nakken og får veldig vondt. Det kan være vanskelig å snu på hodet på grunn av krampe og smerter. 

Det er ikke uvanlig at symptomene kommer etter man har gjort en spesiell bevegelse med hodet eller sovnet i en ubehagelig stilling. Noen ganger finnes det ingen fornuftig forklaring på hvorfor man får nakkesperre. For de aller fleste går nakkesperren over av seg selv etter noen dager. 

Hvorfor får man nakkesperre?

Grunnene til nakkesperre kan være ensidige arbeidsstillinger og dårlig ergonomi. Nedkjøling av nakken etter å ha sittet i trekk, i for eksempel en bil med luftkondisjonering, kan også føre til smerter i nakken. Også stress eller andre psykiske problemer kan gi spenninger i nakkemusklene, som igjen fører til stivhet og smerter. Det som vanligvis skjer når man får nakkesperre er at virvlene som sitter i nakken setter seg fast. Det vil si at man få krampe og området blir ofte irritert og hovent. Det er ikke uvanlig at smerten stråler ut fra nakken og til andre kroppsdeler. Det er veldig vanlig å få smerter i skulder og arm, samt hodepine. Nakkesperre går heldigvis som regel over av seg selv, men hvis man har veldig vondt finnes det reseptfrie legemidler som kan lindre smertene. 

Hvordan forebygge nakkesperre?

Dersom man ofte er plaget med nakkesperre, finnes det enkle tiltak man selv kan ty til for å forebygge. Det er viktig å styrke nakkemuskulaturen samt magen og ryggen. Det er lurt å spasere, enten med staver, ute eller på løpebånd. Hvis man sitter mye stille på jobb bør man hele tiden passe på å være så rett i ryggen som mulig. Jobber du i tillegg foran PC ,skal skjermen være direkte rettet mot deg fra cirka 50 centimeters avstand. Man kan også se på sovevanene sine. Pute med støttende effekt samt en god madrass kan gi god effekt, og man bør samtidig prøve å ikke sove på magen for mindre belasting på nakken. 

Øvelser for nakkesperre

  • Ligg på rygg og forsøk å holde inn haken mot halsen. Vri hodet først mot den ene siden og deretter den ande. Stopp opp rett før du når punktene som gjør vondt. 
  • Når man har kommet til det smertefulle punktet kan man legge hånden mot kinnet. Forsøk å presse hodet langsomt inn mot hånden i cirka 10 sekunder. Vri deretter hodet tilbake mot den andre siden og gjenta øvelsen. 
  •  Denne prosedyren kan man gjenta 20 ganger mot begge sider. Hvis man klarer å øke bevegelsesevnen er det bra, men det skal ikke gjøre vondt. 

Denne øvelsen kan man gjøre flere ganger om dagen når man har nakkesperre.