Nå kan du slutte å snorke

Nå kan du slutte å snorke

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Syns partneren din at du sager tømmer? Er du selv klar over snorkingen din og vil gjøre noe med det? Vi forteller om snorking og gir tips og råd. 

Det er ikke alltid snorking er problematisk, kanskje det piper litt i nesen, eller man «småsnorker» når man ligger i rare stillinger. For ganske mange er likevel snorking et reelt problem som til og med kan ha medisinske årsaker og forårsake problemer. 

Hva er egentlig snorking? Snorking oppstår i nesen eller halsen. Vanligvis sitter problemet i halsen og innebærer at du kan få problemer med luftstrømmen gjennom svelget. Om luftåpningen blir trang kan den myke delen av ganen vibrere og du begynner å snorke. 

Både menn og kvinner snorker og det finnes i dag hjelpemidler som er mer effektive enn å bare legge en pute over ørene. 

Hvorfor snorker jeg? 

Opptil så mange som halvparten av alle voksne snorker og det er vanligst hos menn, men man kan se at andelen kvinner som snorker ofte øker etter overgangsalderen.

Hva kan det da skyldes? 

Noen årsaker til snorking

Stress og/eller trøtthet
Alkohol og/eller røyking
Dyp og/eller for lite søvn
Trangt svelg og/eller store nesebor
Beroligende medisiner og/eller smertestillende midler
Store mandler og/eller polypper (gjelder barn)
Overbitt eller liten hake

Det finnes to former for snorking, sosial og medisinsk – sosial snorking anses ikke som direkte farlig mens medisinsk snorking bør utredes. Noen av årsakene til snorking er avhengig av livsstil og da kan det dreie seg om å få hjelp til å legge om livsstilen i kombinasjon med ulike typer hjelpemidler og typer behandling. 

10 tips for deg som snorker

Snorking kan altså både være farlig og relativt ufarlig, men uansett er det problematisk. Hva kan du selv gjøre for å unngå snorking? 

  1. Unngå å sove på ryggen –på ryggen risikerer du å tette igjen luftveiene. 
  2. Om du er overvektig - forsøk å gå ned i vekt –overvekt er en vanlig årsak til snorking.
  3. Slutt å røyke –gjør deg selv en tjeneste og stump røyken, røyking ødelegger slimhinnene og bidrar til snorking. 
  4. Drikk mindre alkohol –alkohol gjør at musklene i svelget slapper av og øker risikoen for snorking. 
  5. Registrer søvnen din –rammes du ofte av søvnproblemer? Å ikke være uthvilt kan forårsake snorking. 
  6. Test ulike hjelpemidler som finnes for å forhindre snorking – snorkeskinne, snorkemaske, snorkespray og så videre. 
  7. Snakk om snorkingen med partneren din –han/hun blir nok veldig belastet av din snorking. 
  8. Snakk med en lege –om du kjenner at problemene dine er såpass alvorlige
  9. Om du tar medisin som du mistenker forårsaker snorking –prat med legen din som kan gi deg råd. 
  10. Ta søvnen din på alvor –at du har søvnproblemer, snorker og i verste fall rammes av søvnapné er ikke bra for din allmenne helse. Du fortjener en god natts søvn! 

Hvilken type snorking har jeg? 

Kjenner du deg plutselig trøtt på morgenen og dagen? Du får kanskje problemer med å konsentrere deg? Årsaken kan være såkalt søvnapné, noe som kan oppdages i forbindelse med snorking. 

Søvnapné 

Søvnapné vil si at du får tilfeller av pustestopp mens du sover. Kroppen går inn i en slags nødstilstand når du plutselig rammes av oksygenmangel. Dette kan i lengden føre til både høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, samt gi skader på hjernen. Om du lider av søvnapné, sier man at snorkingen er medisinsk. Du bør derfor kontakte lege om du mistenker at du lider av søvnapné. 

Sosial snorking 

Denne typen innebærer ingen direkte fare men kan være problematisk for deg og dine omgivelser. Begge typer snorking påvirker oss i dagliglivet, så vel personlig som sosialt. Livet med en snorker er mange ganger minst like slitsomt som å leve som snorker. Her er det viktig å føre en dialog, å være åpne mot hverandre og ha forståelse for at søvnen er en viktig del av vårt velbefinnende. 

Er man trøtt blir man ofte mindre produktiv, konsentrert og sosial –og det gjør ingen godt. Da er det flaks at det finnes ulike måter å behandle snorking på!

Snorking er et fenomen og i grunnen ingen sykdom, men ofte kan det ha negativ innvirkning på helse, tiltakslyst og energi. For medisinsk rehabilitering gjelder det å gjenopprette lyst og energi. Det er viktig å gi legen informasjon om trøtthet og søvn.

Det har skjedd en økning i snorking av flere årsaker. Fenomenet snorking har økt og det skyldes blant annet økt kroppsvekt og BMI i befolkningen. Andre faktorer kan være økt inntak av alkohol i hverdagen, tørrere innendørsklima og en økning av allergiske tilstander. Forhåpentligvis har kunnskapen om at det finnes hjelp bidratt til at flere personer søker hjelp. 

Snorkeskinne

Bittskinner har blitt brukt i mange år, først til å endre tannstillingen men også ved snorking. Tannlegene var tidlig ute med individuelt tilpassede snorkeskinner og etter en utredning ved et søvnlaboratorium kan man bli anbefalt en skinne. Effekten er at underkjeven blir skjøvet frem. Svelgveggen følger da med en anelse og det fører til bedre forhold for luftstrømmen i svelget. 

Det kan være virkningsfullt å benytte både snorkeskinne og snorkespray

En snorkespray har en annen virkningsmekanisme da den kan forbedre slimhinnens funksjon og minske hevelser i svelgets slimhinne. Om man ikke får full effekt av enten spray eller snorkeskinne skal man ikke glemme at man kan få en synergetisk effekt om man kombinerer metodene.

Ny forskning – nye hjelpemidler

Problemer med snorking og søvnmangel har fått økende oppmerksomhet og i dag finnes det en rekke ulike effektive hjelpemidler, foruten de allerede nevnte; snorkeskinne og snorkespray, for deg som vil slutte å snorke. 

Snorkespray brukes for at de myke delene i gommen som forårsaker snorking skal bli strammere og ikke fremkalle snorking. 

Snorkeskinne bidrar til å øke luftgjennomstrømningen ved å flytte frem underkjeven. Man har i ulike studier observert at snorkeskinne er et effektiv hjelpemiddel for å slutte å snorke. 

Neseutvidere fungerer ved å utvide neseborene og slik bidra til bedre pust for deg som snorker. Disse anvendes også av idrettsutøvere for å bedre pustingen gjennom nesen. 

Søvnmaske (CPAP) er en maske som først og fremst anvendes i forbindelse med søvnapné. 

Munnskyll har samme antisnorkeegenskaper som snorkespray og inneholder også fluor, som beskytter mot karies. 

Ta søvn på alvor! 

Snorking kan i lengden bli et stort problem i forholdet. Å være trøtt og utmattet er ikke noe som fremmer verken folkehelsen eller produktiviteten i det vi gjør. Snorking kan dessuten komme av andre helseproblemer og det er derfor viktig å ta søvn på alvor.

Du bør vurdere et legebesøk et legebesøk. Det kan være at man har pådratt seg et høyt blodtrykk eller at det foreligger faktorer som man ikke kan bekjempe med en skinne. Før kontakten med søvnlaboratorium eller øre-nese-hals spesialist eller i ventetiden før man får komme til, kan det være en god idé å teste en skinne og/eller spray. Tenk likevel på at det finnes skadelige former for snorking, de med pustestopp i søvnen. Da kan det hende det ikke er nok med en skinne, man kan også ha behov for andre metoder.