Hælspore (plantar fasciit)

Hælspore (plantar fasciit)

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Hælspore er en overbelastning av fotsålen som gir kraftige smerter. Det gjør vondt under fremre del av hælen og man kan ha problemer med både å stå og gå. Det er ikke selve hælsporen som gjør vondt. Smertene kommer av små skader, eller brudd, i senevevet som kobler sammen hælbeinet med tærne.

Hvordan oppstår hælspore?

Hælspore kommer av en overbelastning av hæl-senen, som sitter under foten. Når senen overbelastes kan få kraftige smerter under hælen. Problemet oppstår som oftest ved at man har løpt eller gått for mye med dårlig støtdempende sko, noe som igjen gir dårlig støtte.

Vanlige symptomer på hælspore

Det vanligste kjennetegnet på hælspore er at det gjør vondt på et bestemt punkt under foten når man går. Det er vanlig at det er vondt når man starter å gå, gjerne på hardt gulv, ved fraspark i gangfasen. Det vil så kunne bli mindre merkbart når man blir varm, for så å forverre seg igjen når man har gått en stund.

Ulike behandlinger ved hælspore

  • Unngå aktiviteter som utløser smerten, ta en pause fra løping og gåing.
  • Bruk støtdempende sko med god passform, sålen skal være myk under hælen.
  • Innleggsåler, som er tilpasset din fot, kan fås hos en ortopeditekniker.
  • Ved store smerter kan smertestillende medikamenter brukes.
  • Fysioterapi kan lindre.
  • En spesialtilpasset teip, som gir støtte til fotsålen, pleier å hjelpe.
  • Trykkbølgebehandling har vist seg å ha effekt.

Gode råd

  • Lytt til kroppen og bytt treningsform hvis det gjør vondt, hvil om nødvendig.
  • Har du smerter ved løping kan svømming være en bra treningsmetode.
  • Ikke start treningen for hardt, øk gradvis.
  • Varm opp før trening og strekk musklene godt både før og etter.
  • Gå til anskaffelse av gode, støtdempende sko som gir foten bra støtte. Det gjelder både til hverdag og trening.