Beinhinnebetennelse (Periostitt)

Beinhinnebetennelse (Periostitt)

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Beinhinnebetennelse er tross navnet ingen betennelse, men en sliteskade. Den viser seg gjennom en murrende smerte i leggens fremste del og forårsakes i mange tilfelle av at man har sprunget eller gått mer enn vanlig. 

Som en begynnelse kan smerten komme etter at man har trent eller utøvd annen fysisk aktivitet. Hvis du ikke lar benene hvile etterpå, kan det gjøre vondt også når man ikke lenger beveger seg. Benene kan også føles ekstra støle etter at man har sittet en stund. Beinhinnebetennelse går i de fleste tilfeller over av seg selv, men av og til kan det være behov for behandling for å slippe langvarige plager.

Hvorfor får man beinhinnebetennelse?

En beinhinnebetennelse kan ha flere årsaker, men det vanligste er overanstrengelse. Økt fysisk aktivitet og trening kan lede til utmattede sener og muskler fordi de ikke er vant til den aktuelle formen for bevegelsesmønster eller støt. Det er som regel løping eller hopp som ligger bak en beinhinnebetennelse i tillegg til for intensiv trening eller trening på hardt underlag. Det kan også være så enkelt som et par dårlige sko. Sko som ikke passer føttene kan slite mye på muskler og legger.

Symptomer

I starten av skadeforløpet kan fremsiden av leggene kjennes støle og iblant hovne. Man kjenner det mest etter at man har hvilt, og i begynnelsen av treningsøkten. Smerten ytrer seg i form av stølhet eller tretthet i leggene, og fortsetter man å belaste dem, kommer det snart til å kjennes under hele treningen. Det bruker til slutt å gå så langt at man kjenner beinhinnene verke selv når man sitter stille.

Diagnose

Beinhinnebetennelse diagnostiseres gjennom en analyse av symptomene og gjennom å se nærmere på eventuelle forandringer i treningsmønster eller fysisk aktivitet. En lege kan iblant trykke på fremsiden av leggen for å finne ut om det er ømt eller smertefullt. I noen tilfelle brukes MR og måling av trykket i muskelvevet for å utelukke andre sykdommer.

Behandling

Å hvile er den beste måten å bli raskt frisk på. Ved mildere plager kan det være nok å skifte treningsform til noe som ikke belaster leggene med støt. Det kan være svømming, sykling og rulleski. Betennelsesdempende midler kan også være til hjelp, selv om det egentlig ikke handler om en betennelse. I mer akutte tilfeller er hvile viktig og det anbefales å ta en pause fra treningen. Å strekke og tøye på leggene kan ha lindrende effekt. Går ikke plagene over i løpet av noen uker, kan det være behov for fysioterapi eller en ortoped. I sjeldne tilfeller kan også operasjon være påkrevd.

Generelt

Den beste måten å unngå beinhinnebetennelse på er å trappe opp all trening langsomt, bruke fotvennlige sko, strekke ordentlig ut og unngå å springe og hoppe på hardt underlag. Tross forebyggende tiltak, rammes mange likevel av beinhinnebetennelse en eller annen gang i livet, både treningsfanatikere og hverdagsmosjonister. Det går som regel raskt over av seg selv.